Grondslag

incasso-576x276.jpg

In incassoland wordt grofweg onderscheid gemaakt tussen B2B en B2C. Incasso tussen bedrijven en incasso tussen bedrijven en consumenten. Voor beide smaken geldt dat incasso wordt voorafgegaan door een debiteur die niet betaalt: wanprestatie. Zo heette dat vroeger. Nu noemt men dat "een tekortkoming in de nakoming van een verplichting". Na constatering van de tekortkoming volgt debiteurenbeheer en incasso. De uitvoering van die werkzaamheden is aan regels gebonden. Wettelijke en afgesproken regels. Wettelijke regels gelden vaak alleen voor B2C. Een goed voorbeeld daarvan is de zogenaamde 14-dagenbrief. Afgesproken regels voor debiteurenbeheer en incasso staan vaak in algemene voorwaarden. Indien gewenst maken wij die voor u op. Als u ze al heeft, dan kunnen wij er voor zorgen dat ze weer aan de huidige stand van de rechtspraak en praktijk worden aangepast.

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden worden ook wel "de kleine lettertjes" genoemd. Er zijn regels die bepalen dat algemene voorwaarden niet te nadelig voor consumenten mogen zijn. Het maken van algemene voorwaarden is echt maatwerk.

lees meer
Verzuim

Voor consumenten is de verzuimregeling wettelijk vastgelegd in de Wet Incassokosten (WIK). De consument krijgt eerst een kosteloze aanmaning waarbij zij 14 dagen de tijd krijgt om zonder extra kosten alsnog te betalen.

lees meer
14-dagenbrief

Wanneer uw debiteur in verzuim is geraakt, moet u hem/haar een brief sturen waarin staat dat alsnog binnen 14 dagen het openstaande bedrag moet zijn betaald.

lees meer

Meer weten?

Bel of mail team incasso
088 - 6900820 incasso@swgadvocaten.nl